SON DUYURULAR

Sağlık Stajyerlerinin Aşılanması
18 Şubat 2021
TBMM Başkanlığına
18 Şubat 2021
Ülkemizin kıymetli değerlerinden Psikolog ve Yazar Prof.Dr. Doğan Cüceloğlu’nu kaybetmenin üzüntüsünü yaşıyoruz Mekanı cennet olsun.
17 Şubat 2021
Acil Çağrımızdır
27 Aralık 2020
Süresiz Sözleşmeli Memurların Kadroya Alınmasına İlişkin Ortak Canlı Yayın
17 Aralık 2020HEMŞİRELER VE TÜM SAÄžLIK PROFESYONELLERİ SENDİKASI TÜZÜÄžÜ
BİRİNCİ KISIM
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Sendikanın Adı ve Kısa Adı
Madde 1- (1) Sendikanın Adı; ‘HemÅŸireler ve Tüm SaÄŸlık Profesyonelleri Sendikası’dır. Sendika kısa adı ise HEP-SEN’dir. Genel Merkezi ve Adresi Madde 2- (1) Sendikanın Genel Merkezi İstanbul’da olup, adresi ‘Osmangazi mahallesi, Vali Sokak, No: 9 SANCAKTEPE/İSTANBUL’dur.
(2) Merkezin baÅŸka bir ile nakline Merkez Genel Kurul, il içinde adres deÄŸiÅŸikliÄŸine ilgili birimlere bilgi vermek ÅŸartıyla Sendika Merkez Yönetim Kurulu yetkilidir. (3) Sendikanın aynı ÅŸehir sınırları içerisinde farklı bir adrese taşınması durumu, Tüzükte deÄŸiÅŸiklik yapılmasını gerektirmez.
Sendikanın Faaliyet GöstereceÄŸi Alanlar
Madde 3- (1) Sendika; 4688 Sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanununun 5.maddesinde belirlenen 3 sıra numaralı SaÄŸlık ve Sosyal Hizmetler hizmet kolunda kurulmuÅŸtur. Bu hizmet kolunda olup iÅŸçi statüsü dışındaki bir kadro veya sözleÅŸmeli personel pozisyonunda çalışan kamu görevlilerinin görev yaptığı kamu kurum ve kuruluÅŸları ile bunlara baÄŸlı iÅŸyerlerinde Türkiye genelinde faaliyet gösterir.
İKİNCİ BÖLÜM
Sendikanın İlkeleri, Amaçları, Görev ve Yetkileri, Çalışma Yöntemleri ve Yasaklar Sendikanın Amacı ve İlkeleri
Madde 4- (1) - Sendika, insan haklarını merkez alarak; özgür ve bağımsız sendikacılık ilkeleri çerçevesinde, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, demokrasisi ve milli egemenliÄŸine baÄŸlı kalma prensibiyle, Atatürk ilke ve inkılapları ile din ve vicdan özgürlüÄŸünün temel alınması, tam bağımsız ve özgür üyelerinin sosyal, iktisadi, kültürel ve mesleki haklarının korunarak sürekli geliÅŸtirilmesi; devletin milletiyle bütünlüÄŸünün korunması ve yaÅŸatılması amacıyla baÅŸlıca kamu saÄŸlık ve sosyal hizmetinin önemli bir kolu olan hemÅŸirelik ve ebelik bakım, tedavi ve takip hizmetleri ile diÄŸer saÄŸlık ve sosyal hizmetlerin sürekli sürdürülmesi; gerek toplumsal gerekse de mesleki anlamda milli, manevi ve öz deÄŸerlere saygılı kalınarak sosyal adaletin gerçekleÅŸtirilmesi, çalışma barışının saÄŸlanması, emeÄŸin saygınlaÅŸtırılması ve çaÄŸdaÅŸ uygarlık düzeyine ulaşılması amacını taşır. Bu amaçların gerçekleÅŸtirilmesi için;
(2) Üyelerine yaptıkları iÅŸe uygun, insan onuruna yaraşır hayat sürmelerine ve aile sorumluluklarını yerine getirmelerine imkân verecek adaletli bir gelir saÄŸlamaya çalışır,
(3) Evrensel insan hakları normlarına dayanan ve uluslararası hukuk ve sözleÅŸmelerden doÄŸan bütün hak ve özgürlüklerin eksiksiz yaÅŸama geçirilmesi için uÄŸraşır,
(4) Üyelerinin ve aile bireylerinin beden ve ruh saÄŸlığını koruyacak ve geliÅŸmelerini saÄŸlayacak tedbirleri alır,
(5) Üyelerinin unvan ve hizmet sınıfına bakılmaksızın iÅŸ güvenliÄŸi, mesleki saygınlık ve çaÄŸdaÅŸ çalışma ÅŸartlarını, özlük haklarına kazanımlar katarak saÄŸlamaya çalışır,
(6) Üyelerinin mesleki bilgi ve becerilerinin artırılması, görülen hizmetin kalitesinin de yükselmesi için sosyal, kültürel, ekonomik, mesleki ve teknik eÄŸitim çalışmaları yaparak alan ve akademi ile iÅŸ birliÄŸi yapar,
(7) Kamuda yoksulluk ve yolsuzlukla mücadele eder ve bu yönde toplumsal ve mesleki duyarlılık yaratılması için çalışır,
(8) Üyelerinin geleceÄŸe emin adımlarla ilerlemesini saÄŸlayacak sosyal güvenlik sisteminin düzenlenmesi, geliÅŸtirilmesi ve üyelerinin bunların her birinden eksiksiz yararlanabilmesi için çaba sarf eder,
(9) SaÄŸlık ve sosyal hizmet emekçilerinin kazanımı olan ortak deÄŸerlere denk düÅŸen iktisadi yeter düzeyde ücret alması ve ücretten yapılan kesintilerin nerede ve nasıl kullanılacağı konusunda söz ve karar sahibi olmasını saÄŸlamaya çalışır, (10) Tüm insanların dil, din, ırk, cinsiyet, mezhep ve siyasi düÅŸünce farkı gözetmeksizin eÅŸit biçimde saÄŸlık ve sosyal hizmetlerden yararlanmasını ve her türlü ayrıcalık ve ayrımcılığın önlenmesi için uÄŸraşır,
(11) Åžiddetin her türlüsü baÅŸta olmak üzere, saÄŸlıkta ÅŸiddetin önlenmesi, saÄŸlık çalışanlarının güvenlik koÅŸullarının iyileÅŸtirilmesi, istenmeyen ÅŸiddet olaylarının caydırıcı cezalar ile hukukta karşılık bulması için çalışır,
(12) Üyelerinin unvan farkı gözetilmeksizin, kamuda saÄŸlık ve sosyal hizmet sınıfı çalışanları olan baÅŸta hemÅŸire ve ebelere yönelik istihdam türleri olmak üzere adil çalışma düzeninin özlük hakları ve iÅŸ güvenceleri ile tesis edilmesi için gerekli mücadeleyi verir,
(13) Üyelerinin adil ve tarafsız bir atama, yer deÄŸiÅŸtirme, yükselme ve mesleÄŸinde ilerleme hakkından yararlanabilmelerini saÄŸlamaya çalışır.
(14) Üyelerinin kanıtlanmış eÄŸitim çıktılarının maaÅŸlarına katkı olarak yansıması için çalışır,
(15) Üyelerinin branÅŸlaÅŸması ve branÅŸlaÅŸan üyelerinin kendi istekleri de göz önüne alınarak uygun istihdamının saÄŸlanması için uÄŸraşır,
(16) Dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düÅŸünce, felsefi inanç, din ve mezhep farkı gözetmeksizin çalışmanın toplum hayatındaki rolünü ve deÄŸerini anlayan ve kavrayan ve bu konuda haklarının ve görevlerinin bilincinde bir üye topluluÄŸu meydana getirmek için çalışır,
(17) Sendika; Kurumsal olarak siyasi ideoloji gütmemek kaydıyla üyelerinin düÅŸüncelerini özgür ve adil mecralarda dile getirmesini, hukuk çerçevesinde; farklı düÅŸünce veya açıklamalara saygı duyarak, bu durumların istenmeyen neticeleri zuhur ettiÄŸinde ise emekçilerine mobbing uygulanmasının önüne geçilmesi ve hak aidiyeti için çalışır,
(18) Cinsiyet ayrımcılığına karşı çıkarak, baÅŸta çalışma yaÅŸamı olmak üzere toplumsal yaÅŸamın her alanında cinsiyetler arası eÅŸitsizliÄŸin ortadan kaldırılması için mücadele etmeyi ve kadınların sendikal yaÅŸama aktif katılımının saÄŸlanması için çaba sarf eder,
(19) Göçmen, mülteci ve sığınmacılar ile ağır insan hakları ihlalleri maÄŸdurlarının hakları ile ilgili çalışmalar yapar,
(20) Çevre bilincinin yerleÅŸmesi, tarihi ve kültürel mirasın korunması, sürdürülebilir kalkınmanın saÄŸlanması, saÄŸlıklı kentleÅŸmenin oluÅŸması için çalışmalar yaparak, 21. Yüzyılın temel olgusu olan bilgi toplumuna ulaşılması noktasında üyelerinin teknolojik ve bilimsel geliÅŸmeleri izleyebilmesini saÄŸlamaya yönelik çalışmalar yapar,
(21) İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, BirleÅŸmiÅŸ Milletler Belgeleri, ILO SözleÅŸmeleri ile Türkiye’nin onayladığı diÄŸer uluslararası sözleÅŸmelerde yer alan hakların hayata geçirilmesi için çaba gösterir,
(22) Anayasayla belirlenmiÅŸ Türkiye Cumhuriyeti deÄŸerleri ve Atatürk ilke ve inkılapları dışında Sendikanın hiçbir siyasi ideolojisi yoktur, yöneticileri siyaset yapamaz, siyasi söylemde bulunamaz, demokrasiye, milli egemenliÄŸe ve üyelerinin siyasi düÅŸüncelerine saygı duyar ancak üyeleri sendika adına siyasi açıklama ve çalışmalarda bulunamaz. Bu prensiplerin sürekli denetimlerini ve düzenini saÄŸlar.
Sendikanın Görev ve Yetkileri
Madde 5- (1) Sendika; Anayasa, uluslararası sözleÅŸmeler, kanun ve mevzuattan doÄŸan hak ve yetkileri ile üyelerinin ortak ekonomik, sosyal, kültürel, hukuksal ve demokratik hak ve çıkarlarını adalet ve eÅŸitlik ilkelerine göre korumak ve geliÅŸtirmekten baÅŸka;
(2) Üyeleri adına, sendikanın amaç ve ilkelerine uygun ulusal ve uluslararası sendikal üst örgütlere üye olur, onların genel kurul ve toplantılarına delege, temsilci ya da gözlemci gönderir, onları kendi toplantılarına çağırır. (3) Kurum İdari Kurullarına ve Devlet Personel Mevzuatında sendikaların temsilini öngören kurullara temsilci göndererek toplu iÅŸ görüÅŸmelerine katılır, sonuçlandırmaya taraf olur veya uyuÅŸmazlık çıkarır. (4) Toplu sözleÅŸmenin uygulanmasına iliÅŸkin anlaÅŸmazlıkların giderilmesi için gerekli idari ve yargısal baÅŸvurulan yapar. GerektiÄŸinde bu amaçla Anayasa Mahkemesi'ne, AİHM'ye, İnsan Haklan Kurulu'na" Etik Kurulu'na, Kamu BaÅŸdenetçiliÄŸi'ne ve diÄŸer ilgili kurum veya kuruluÅŸlara baÅŸvuru yapar.
(5) Amaçlarına ulaÅŸabilmek için seminer, konferans, panel, açıkoturum, kurultay, kurs vb. eÄŸitici ve kültürel faaliyetlerde bulunur. Üyelerine veya toplumun diÄŸer fertlerine yönelik meslek edindirme kursları açar.
(6) Çalışma hayatından, mevzuattan, mutabakat metinlerinin uygulanmasından, toplu iÅŸ görüÅŸmelerinden, örf ve adetten doÄŸan anlaÅŸmazlıklarda ve üyelerinin idare ile doÄŸacak ihtilaflarında, ortak hak ve menfaatlerinin izlenmesinde veya hukuki yardım gerekliliÄŸinin ortaya çıkması durumunda üyelerini veya mirasçılarını, her düzeyde yönetim ve yargı organları önünde temsil eder veya ettirir, dava açar ve bu nedenle açılan davalarda taraf olur, bu davaları izler, üyelerine ve mirasçılarına yardımda bulunur.
(7) Sendika, faaliyette bulunduÄŸu hizmet koluna dahil olan hemÅŸire ve ebe kamu görevlilerini, sendika altında örgütleyerek en geniÅŸ sendikal birliÄŸi saÄŸlamaya çalışır.
(8) Amacına uygun uluslararası kuruluÅŸlara üye olabilir, üyelikten ayrılabilir, üyesi bulunduÄŸu uluslararası kuruluÅŸlara delege, temsilci veya gözlemci gönderebilir, üyesi bulunduÄŸu uluslararası kuruluÅŸların temsilcilerini Türkiye’ye davet edebilir.
(9) Üyelerinin ve ailelerinin yararlanmaları için kâr amacı gütmeksizin, saÄŸlık, tatil, dinlenme, spor tesisleri, kreÅŸ, yuva, öÄŸrenci yurdu, huzurevi, kitaplık ve okuma odaları kurar ya da kiralar ve iÅŸletir.
(10) Çalışma hayatının ve sosyal güvenliÄŸi düzenleyen yasaların, emekçilerin yararına olmayan hükümlerini deÄŸiÅŸtirmek ve yeni yasalarla bunları iyileÅŸtirmek için uÄŸraşır, grev hakkı için mücadele eder ve diÄŸer sendikalarla daimî dayanışma içinde olur.
(11) Kitaplık ve basımevi kurabilir ve iÅŸletebilir, kitap, dergi, bülten, broÅŸür, gazete ve benzeri yayınlar neÅŸrederek internet yayını yapabilir.
(12) DoÄŸal veya beÅŸerî afetler durumunda üyelik ÅŸartı aranmaksızın yasalar çerçevesinde kazazede kiÅŸi ve oluÅŸumlara ayni ve nakdi yardımda bulunur.
(13) Sendika adına menkul ve gayrimenkul edinir, değerlendirir, gerektiğinde satar.
(14) Engelli üyelerinin çalışma yaÅŸamını ve sendikal etkinliklerini kolaylaÅŸtırmak için gerekli önlemleri alır ve uygular.
(15) Herhangi bir bağışta bulunmamak kaydıyla, üyelerinin çıkarları doÄŸrultusunda tamamı üyelerinden oluÅŸan kooperatiflerin kurulması ve sonraki aÅŸamalarda yardım eder ve nakit mevcudunun %10 undan fazla olmamak kaydıyla bu kooperatiflere kredi verir.
(16) Üyelerinin ortak ekonomik, sosyal hak ve menfaatleri ile personel hukukunu ilgilendiren konularda, ilgili kurumlara ve yetkili makamlara sunulmak üzere verimlilik araÅŸtırmaları yaparak raporlar düzenler, önerilerde bulunur. (17) Tüzel kiÅŸi olarak genel hükümlere göre sahip olduÄŸu yetkileri kullanır.
Sendikanın Çalışma Åžekli ve Yasaklar
Madde 6- (1) Sendika, amaçlarını gerçekleÅŸtirmek için Anayasanın koyduÄŸu ilkelere ve ona uygun olarak çıkarılan yasalara ve Atatürk’ün ilke ve devrimlerine baÄŸlı kalarak din, dil, ırk, mezhep, düÅŸünce vb. farklılıkları zenginlik olarak görür ve bu düÅŸünceyle faaliyet gösterir.
(2) Sendika, kamudan ve siyasi partilerden maddi yardım alamaz ve bu kuruluşlara maddi yardımda bulunamaz.
(3) Sendika, siyasi partilerin kuruluÅŸu içinde yer alamaz, siyasi partilerin ad, amblem, rumuz ve iÅŸaretlerini kullanamaz.
İKİNCİ KISIM
Üyelik
BİRİNCİ BÖLÜM
Sendika ÜyeliÄŸinin Kazanılması, Sona Ermesi Sendikaya Üye Olma
Madde 7- (1) Sendikaya; 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu’nun 5. maddesinin 3 numaralı sırasında belirtilen hizmet koluna dahil kamu iÅŸyerlerinde iÅŸçi statüsü dışında, bir kadro veya pozisyonlarında istihdam edilenlerden iÅŸçi statüsü dışında çalışan memur, sözleÅŸmeli personel ve diÄŸer kamu görevlileri üye olabilirler. ÜyeliÄŸin Kazanılması Madde 8- (1) Sendikaya üyelik, kamu görevlisinin, 3 nüsha olarak doldurup imzaladığı üye formunu iÅŸyeri temsilcileri aracılığıyla veya doÄŸrudan ÅŸube veya temsilciliÄŸe vermesi veyahut sendika Genel Merkezine göndermesi ve baÅŸvurunun sendika yetkili organınca kabulüyle kazanılır. Åžube Yönetim Kurulu yapılan üyelik baÅŸvurularını 7 gün içinde Sendika Merkez Yönetim Kuruluna bildirmek zorundadır.
(2) Üyelik baÅŸvurusu, sendika tarafından en geç 30 gün içinde reddedilmediÄŸi takdirde üyelik istemi kabul edilmiÅŸ sayılır. Haklı bir sebep gösterilmedikçe üyeliÄŸi kabul edilmeyen kamu görevlisinin, bu kararın kendisine tebliÄŸinden itibaren 30 gün içinde iÅŸ davalarına bakmakla görevli mahalli mahkemede dava açma hakkı vardır.
(3) Sendika, üyeliÄŸi kesinleÅŸen kamu görevlisinin baÅŸvuru belgesinin bir örneÄŸini üyenin kendisine verir, bir örneÄŸi sendikada kalır, bir örneÄŸi üyelik ödentisine esas olmak ve dosyasında saklanmak üzere 15 gün içerisinde iÅŸverene gönderilir.
(4) Birden çok sendikaya üye olunamaz. Birden çok sendikaya üyelik halinde sonraki üyelik geçersizdir. Aynı tarihli birden fazla üyeliÄŸe iliÅŸkin bildirimler dikkate alınmaz ve bu husus kamu iÅŸvereni tarafından ilgiliye ve sendikaya yazılı olarak bildirilir.
(5) Üyelik iÅŸleminin gerçekleÅŸmesi ile birlikte üyeler, tüzük ve yönetmeliklerde belirtilen hususlara uygun harekette bulunmayı kabul etmiÅŸ sayılırlar.
ÜyeliÄŸin Nakli
Madde 9- (1) Sendika üyeleri, doÄŸrudan genel merkezin veya iÅŸyerinin bulunduÄŸu yerdeki ÅŸubenin üyeleridirler. Bu sınıflamayı yönetim kurulu; üyenin baÅŸvuru ÅŸekline ve sendikanın mevcut ÅŸubeleÅŸme durumlarına göre yapar.
(2) İşyeri deÄŸiÅŸenler, yeni iÅŸyerinde göreve baÅŸlamalarından itibaren bir ay içinde yeni atandıkları yerdeki ÅŸubeye baÅŸvurarak üyeliklerinin naklini isterler. Bu ÅŸubenin isteÄŸi üzerine eski ÅŸube, üyelik formunu yeni ÅŸubeye gönderir.
(3) Nakil, üyeliÄŸi kesintiye uÄŸratmaz.
(4) ÜyeliÄŸi nakledilenlerin eski ÅŸube organlarındaki yönetim görevleri de sona erer.
Üyelik Ödentisi
Madde 10- (1) Sendika üyesinin aylık ödentisi; kadroya ya da pozisyona baÄŸlı ve her ay mutat olarak ödenmekte olan damga vergisine tabi aylık brüt gelirleri toplamının binde beÅŸidir. ÜyeliÄŸi askıya alınanların ve ücretsiz izinlilerin aidat yükümlülüÄŸü yoktur.
(2) Üyelerin seçme ve seçilme haklarını kullanabilmeleri için aidatlarını ödemeleri gerekir.
Üyelikten Çekilme
Madde 11- (1) Her üye üyelikten istediÄŸi zaman, hiçbir gerekçe belirtmeksizin, serbestçe çekilebilir. Üyelikten çekilme, çekilmek isteyen üye tarafından 3 nüsha olarak doldurulup imzalanan üyelikten çekilme bildiriminin kuruma verilmesi ile gerçekleÅŸir. Kurum görevlisi, kayıt numarası ile tarih verilen çekilme bildiriminin bir suretini üyeye vermek zorundadır. Kamu iÅŸvereni, bildirimin bir örneÄŸini 15 gün içinde sendikaya gönderir.
(2) Çekilme, kamu iÅŸverenine baÅŸvuru tarihinden baÅŸlayarak 30 gün sonra geçerli olur. Bu süre içerisinde çekilme iradesinde bulunan üyeden üyelik kesintisi yapılmasına devam edilir.
(3) Çekilenin, bu süre içinde baÅŸka bir sendikaya üye olması halinde, yeni sendikaya üyeliÄŸi, bu sürenin bitim tarihinde kazanılır.
Üyelikten Çıkarılma
Madde 12- (1) Sendika üyelerinin sendikadan çıkarılma kararı sendika merkez genel kurulunca verilir. Çıkarılma kararı çıkarılanlara ve iÅŸverene yazı ile bildirilir. Çıkarılma kararına karşı, üye, tebliÄŸ tarihinden itibaren on beÅŸ gün içinde görevli mahkemeye itiraz edebilir. Bu durumda, üyelik, çıkarılma kararı kesinleÅŸinceye kadar sürer.
(a) Üye, aÅŸağıda belirtilen hallerde üyelikten çıkarılır;
(b) Anayasada ifadesini bulan devletin ülkesi ve milleti ile bölünmez bütünlüÄŸü ilkesine cumhuriyetin niteliklerine, demokratik ve laik esaslara aykırı hareket etmek.
(c) Kanun ve baÄŸlı yönetmeliklere, sendika tüzüÄŸüne ve tüzük uyarınca hazırlanan yönetmelik hükümlerine uymamak.
(d) Sendika zorunlu organlarının yazılı karar ve talimatlarına aykırı hareket etmek.
(e) Sendikanın ilkelerine, amaçlarına ulaÅŸmasına veya geliÅŸmesine engel olacak eylem ve çalışmalarda bulunmak.
(f) Sendikayı kiÅŸisel çıkarları için kullanmak.
(g) Sendika tüzel kiÅŸiliÄŸi adına; doÄŸrudan veya dolaylı olarak kiÅŸisel menfaatlerin gözetilmesi amacıyla; siyasi görüÅŸ bildirmek, siyasi parti, grup ve organlarının faaliyetlerine katılarak ideolojik tutumlarda bulunmak.
(h) Sendikayı borçlandırmak ve maddi zarara uÄŸratmak, ayni ve nakdi kıymetlerini zimmetine geçirmek.
(ı) Sendika merkez genel kurul kararı ile üyelikten çıkarılan üyelerin isimleri sendikaca on beÅŸ gün içinde iÅŸverene bildirilir.
ÜyeliÄŸin Devamı ve ÜyeliÄŸin Askıya Alınması
Madde 13- (1) ÜyeliÄŸin devamı ve askıya alınması;
(2) Askere alınan üyenin bu görevi sona erinceye kadar askıya alınır.
(3) Mahalli ve genel seçimlerde aday olanların sendika organlarındaki görevlerinin adaylık süresince ve seçilmeleri halinde ne olacağına mevzuata göre karar verilir.
(4) Disiplin kurulu soruÅŸturmasına tabii tutulan ve hakkında ihraç talep edilen sendika üyesinin mevcut üyeliÄŸi; genel kurula dek askıya alınır.
ÜyeliÄŸin Sona Ermesi
Madde 14- (1) Sendika üyeliÄŸi;
(a) Sendika üyeliÄŸinden çekilme,
(b) Sendika üyeliÄŸinden çıkarılma,
(c) Emekli olma,
(d) Haklı bir sebep olmaksızın üst üste üç ay süre ile üyelik aidatı ödememe,
(e) Hizmet kolunun deÄŸiÅŸmesi,
(f) Memuriyetten çıkarılma,
(g) Memuriyetten istifa,
(h) Üyenin ölümü,
(i) 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu’nun 15. maddesi kapsamına giren bir göreve atanma durumlarında sona erer.
(2) Yukarıdaki fıkralara göre üyeliÄŸi sona erenlerin sendika ve ÅŸube genel kurullarında seçme ve seçilme hakkı yoktur. Bu durumda olanların sendika ve sendika ÅŸubelerinin organlarındaki görevleri sona erer. Ancak, emekli olanların sendika ve ÅŸube organlarındaki görevleri, seçildikleri dönemin sonuna kadar devam eder.
(3) Haklı bir sebep olmaksızın üç ay üst üste üye aidatı ödemeyenlerin üyeliÄŸi, herhangi bir kurul kararı gerektirmeksizin kendiliÄŸinden düÅŸer. Bu durum tespit edildiÄŸi tarihten itibaren sendika tarafından bir ay içerisinde üyeye yazılı olarak tebliÄŸ edilir.
Konfederasyona Üye Olma, Üyelikten Ayrılma
Madde 15 – (1) Sendikanın bir konfederasyona üye olabilmesi için; sendika merkez genel kurulu delege tamsayısının salt çoÄŸunluÄŸu ile karar alınması ÅŸarttır. Konfederasyon üyeliÄŸinden çekilmede de yukarıdaki fıkra hükmü uygulanır. Üye olma ve çekilme ilan edilir ve resmi makamlara bildirilir.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Sendika Organları
BİRİNCİ BÖLÜM
Sendika Organları Zorunlu Organlar
Madde 16– (1) Sendikanın zorunlu organları ÅŸunlardır: 1) Merkez Genel Kurul
2) Merkez Yönetim Kurulu
3) Merkez Denetleme Kurulu
4) Merkez Disiplin Kurulu
B) Sendika, zorunlu organların görev, yetki ve sorumluluklarını devretmemek kaydıyla baÅŸka organlar da kurabilir.
İstişare Organları
Madde 17- (1) Sendika istişare organları şunlardır;
a) BaÅŸkanlar Kurulu,
b) Danışma Kurulu,
c) Sendika merkez yönetim kurulunca kurulabilecek diÄŸer kurullar.
BİRİNCİ FASIL
Sendika Merkez Genel Kurulu
Sendika Merkez Genel Kurulunun Oluşması
Madde 18- (1) Sendika merkez genel kurulu, sendikanın en yüksek ve en yetkili organıdır.
(2) Sendika Merkez Genel Kurulu, tüzük hükümlerine göre ÅŸube genel kurullarından seçilecek 200 (iki yüz) sendika merkez genel kurul delegesi sendika merkez yönetim ve merkez denetleme kurulu üyelerinden oluÅŸur. Merkez Genel Kurulu üye sayısı en az bine (1000) ulaşınca veya aşınca delegeler ile yapılır, bu sayıya ulaşılıncaya kadar sendika üyelerinden oluÅŸur.
(3) Sendika olaÄŸan merkez genel kuruluna katılacak olan üst kurul delege sayıları; İlk Åžube OlaÄŸan Genel Kurul tarihinden önce, uygun bir süre içerisinde her ÅŸubenin faaliyet alanı dahilinde bulunan iÅŸyerlerinde aidat ödeyen üye sayıları dikkate alınarak her ÅŸube için ayrı ayrı olmak üzere sendika merkez yönetim kurulu tarafından belirlenir.
(4) 200 (iki yüz) sendika merkez genel kurul delegesinin ÅŸubelere dağılımı Sendika Merkez Yönetim Kurulunca aÅŸağıdaki esaslara göre belirlenir:
a) Sendika üye sayısı delege sayısına bölünerek ÅŸubelerde kaç üye için bir delege seçileceÄŸi bulunarak ÅŸubelere tahsis olunur.
b) Tahsis olunan delege sayısı ile 200 arasındaki fark, bölüm sonucunda artık veren ÅŸubelerin artık üye sayısı çok olandan itibaren birer delege tahsisi suretiyle iki yüz delegenin tahsisi tamamlanır.
Merkez Genel Kurulun Toplanma Zamanı ve Toplantı Esasları
Madde 19- (1) Sendika merkez genel kurulu dört yılda bir sendika merkezinin bulunduÄŸu ilde toplanır. Genel Kurula çaÄŸrı Sendika Merkez Yönetim Kurulunca yapılır. Sendika Merkez Yönetim Kurulunca hazırlanan genel kurul toplantısının yeri, günü, toplantı saati ve gündemi, genel kurul delege listeleri ile birlikte en az on beÅŸ gün öncesinden mahallin en büyük mülki amirine ve yasanın öngördüÄŸü mercilere yazı ile bildirilir.
(2) Seçim yapılacak merkez genel kurul toplantılarından en az on beÅŸ gün önce merkez genel kurula katılacak delegeleri belirleyen listeler ile toplantının gündemi, yeri, günü, saati ve çoÄŸunluk olmadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya iliÅŸkin hususları belirten bir yazı ile birlikte iki nüsha olarak o yer seçim kurulu baÅŸkanı olan hâkime ve mahalli mülki amire tevdi edilir. Onaylanan liste ile toplantıya iliÅŸkin diÄŸer hususlar merkez genel kurulun toplantı tarihinden yedi gün önce sendika binasında üç gün süre ile ilan edilir.
(3) Toplantı tarihlerinin, gündemde yer alan diÄŸer konular göz önünde bulundurularak, görüÅŸmelerin bir cumartesi günü akÅŸamına kadar sonuçlanmasını ve seçimlerin ertesi gün olan Pazar gününün dokuz-on yedi saatleri arasında yapılmasını saÄŸlayacak ÅŸekilde düzenlenmesi zorunludur. Åžube genel kurullarında görüÅŸmeler ve seçimler yukarıdaki günlerden biri içinde tamamlanır. İki genel kurul toplantısı arasındaki döneme ait faaliyet ve hesap raporu ile Denetleme Kurulu raporu ve gelecek döneme ait bütçe teklifi genel kurula katılacaklara toplantı tarihinden on beÅŸ gün önce gönderilir.
(4) Merkez Genel kurula katılma hakkı bulunan üyeler, en az on beÅŸ gün önceden, günü, saati, yeri ve gündemi, bir gazetede veya internet sitesinde ilan edilmek veya yazılı ya da elektronik posta ile bildirilmek sureti ile toplantıya çaÄŸrılır.
(5) Merkez Genel kurul toplantı yeter sayısı, toplam delege tamsayısının salt çoÄŸunluÄŸudur. İlk toplantıda salt çoÄŸunluk saÄŸlanamazsa, durum bir tutanakla tespit edildikten sonra, ikinci toplantı en erken yedi, en geç on beÅŸ gün içinde yapılır. İkinci toplantıda çoÄŸunluk ÅŸartı aranmaz. Ancak bu sayı üye veya delege sayısının üçte birinden az olamaz.
(6) Merkez Genel kurul toplantısı mülki amire bildirilen yer, gün ve saatte yapılır. Merkez Genel kurula katılacak delegeler kimlikleri tespit edilerek ve delege listesindeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler.
(7) Merkez Genel kurul toplantı nisabı saÄŸlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı Sendika Genel BaÅŸkanı veya görevlendireceÄŸi Sendika Merkez Yönetim Kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Açılıştan sonra toplantıyı yönetmek üzere bir baÅŸkan, iki baÅŸkan vekili ve yeteri kadar kâtip üye açık oylama yöntemiyle sendika üyeleri arasından seçilerek Divan oluÅŸturulur.
(8) Toplantının yönetimi Divan BaÅŸkanına, bulunmadığı zamanlarda BaÅŸkanın uygun göreceÄŸi BaÅŸkan Vekillerinden birine aittir. Katipler toplantı tutanağını düzenler ve baÅŸkanla birlikte imzalarlar. Toplantı sonunda, bütün tutanak ve belgeler Yönetim Kuruluna verilir. Her delegenin tek oy hakkı vardır ve bu hak devredilemez. Sendika zorunlu organlarına, sendika merkez genel kurul delegesi olmayanlar aday gösterilemez ve seçilemez. Sendika Merkez Genel Kurul dışındaki organlara seçilebilmek için kamu görevlisi olarak çalışmak ve merkez genel kurul delegesi olmak yeterlidir. Ancak delegelerin üçte ikisinin yazılı teklifi üzerine delege olmayan sendika üyeleri de zorunlu organlara seçilebilir.
(9) Seçimler serbest, gizli oy, açık sayım ve döküm esasına göre yapılır. Sendika Merkez Genel Kurul toplantısında yalnız gündemdeki maddeler görüÅŸülür. Ancak, merkez genel kurula katılan delegelerin onda biri tarafından görüÅŸülmesi yazılı olarak istenen hususlar gündeme alınır.
(10) Delegelerin onda birinin yazılı isteÄŸi üzerine gündeme konulmuÅŸ bir maddenin gündemden çıkarılmasında da aynı usule uyulur. Merkez Genel kurul, toplantı gündemindeki konularla ilgili olarak veya merkez genel kurula katılan delegelerin yazılı önerileri üzerine gerekli gördüÄŸü komisyonları teÅŸekkül ettirebilir. Komisyonlar raporlarını hazırladıktan sonra merkez genel kurula sunarlar. Komisyon, kendi üyeleri arasından bir baÅŸkan ve bir raportör seçerek çalışmalarına devam eder. Komisyonların raporları merkez genel kurulda görüÅŸülerek karara baÄŸlanmadıkça geçerli deÄŸildir. Komisyonlara merkez genel kurul delegesi olmayanlar seçilemez. Ancak, komisyonlar lüzum gördüÄŸü takdirde konu ile ilgili uzman alabilirler. Bu gibi hallerde uzmanların oy hakkı yoktur. Komisyonların üye sayısı merkez genel kurulca tespit edilir.
(11) Merkez Genel kurulun kararları ile oylama neticeleri merkez genel kurul karar defterine geçirilir ve ayrıca tutanaklar ile tespit edilir. Bu konuya mahsus karar defteri ve tutanaklar merkez genel kurul divanınca imza edilir. Divan tarafından imzalanmamış tutanaklar ile defterler geçersizdir.
(12) Delege sıfatı, sendika üyeliÄŸinin devamı halinde müteakip OlaÄŸan Merkez Genel Kurul için yapılacak delege seçimine kadar devam eder. Bu sıfat üyelikten istifa ve emeklilik ile sona erer. Ancak Emekliye ayrılanlardan sendika ÅŸubesi, sendika veya konfederasyon organlarındaki yöneticilerin delegelik sıfatları olaÄŸan merkez genel kurul delege seçimine kadar devam eder.
(13) Merkez Genel Kurulun Toplantı biçim, oluÅŸumu ve seçimlerde uyulacak usuller Genel Kurul Seçim YönetmeliÄŸi ile düzenlenir.
Sendika Merkez Genel Kurullarında Karar Yeter Sayısı
Madde 20- (1) Merkez Genel kurul karar yeter sayısı, toplantıya katılan delege sayısının salt çoÄŸunluÄŸudur. En az 1000 üyeye ulaşıldığında; bu sayı üye veya delege tam sayısının dörtte birinden az olamaz. 1000 üyeye ulaşılıncaya deÄŸin salt çoÄŸunluk aranır.
Sendika OlaÄŸanüstü Merkez Genel Kurulu
Madde 21- (1) Sendika OlaÄŸanüstü Merkez Genel Kurulu, Sendika Merkez Yönetim veya Denetleme Kurulu’nun gerekli gördüÄŸü hallerde veya bir önceki Sendika OlaÄŸan Merkez Genel Kurul Delegelerinin en az beÅŸte birinin yazılı isteÄŸi üzerine, Sendika Merkez Yönetim Kurulu’nun kararı ile toplanır.
(2) OlaÄŸanüstü Merkez Genel Kurul talebinde bulunan delegeler yazılı dilekçelerinde Genel Kurulun olaÄŸanüstü toplantıya çaÄŸrılmasını gerektiren sebepleri açıkça belirtmek zorundadırlar.
(3) Delegelerin yazılı dilekçeleri Sendika Genel Merkezinin evrak kalemine tarih ve sayı verilmek suretiyle kaydedilir. OlaÄŸanüstü merkez genel kurul talebinde bulunmada, ilk talep tarihinden itibaren on beÅŸ günlük süre içindeki yazılı baÅŸvurular dikkate alınır. Bu süre içinde yeterli sayıya ulaÅŸamayan baÅŸvurular reddedilmiÅŸ sayılır. Yeterli baÅŸvurunun saÄŸlandığı tarihten itibaren en geç altmış gün içinde olaÄŸanüstü merkez genel kurula gidilir.
(4) OlaÄŸanüstü merkez genel kurul gündemi, olaÄŸanüstü merkez genel kurul talebinde bulunan kurul veya delegelerin dilekçelerinde açıkladıkları istekler doÄŸrultusunda Sendika Merkez Yönetim Kurulunca belirlenir. Ancak gündemde seçim maddesi varsa, toplantıya katılanların salt çoÄŸunluÄŸu ile gündemden çıkarılabilir.
(5) OlaÄŸanüstü merkez genel kurulda, bu TüzüÄŸün 19. maddesinde belirtilen toplantı usul ve esaslarına uyulması zorunludur.
(6) Delege sıfatı; bir önceki merkez genel kurula seçimle gelen delegeleri ile yine bir önceki olaÄŸan merkez genel kurulda yönetici olarak seçilen ve bu görevlerinden dolayı kanunen delege olanları kapsar. Bu sıfat üyelikten istifa ve emeklilik ile sona erer. Ancak Emekliye ayrılanlardan sendika ÅŸubesi, sendika veya konfederasyon organlarındaki yöneticilerin delegelik sıfatları olaÄŸan merkez genel kurul delege seçimine kadar devam eder.
Sendika Merkez Genel Kurulun Görev ve Yetkileri
Madde 22- (1) Sendika Merkez Genel Kurulunun görev ve yetkileri ÅŸunlardır:
a) Organların seçimi,
b) Tüzük deÄŸiÅŸikliÄŸi,
c) Yönetim ve denetleme kurulu raporlarının görüÅŸülmesi ve ibrası,
d) Yönetim kurulunca hazırlanan çalışma programı ve bütçenin görüÅŸülüp aynı veya deÄŸiÅŸtirilerek kabulü,
e) Gerekli taşınmaz malların satın alınması, mevcut taşınmaz malların satılması, banka kredisi ve ipoteÄŸe iliÅŸkin iÅŸlemlerin yapılması hususunda sendika merkez yönetim kuruluna yetki verilmesi,
f) Yurt içindeki ve yurt dışındaki sendikal üst kuruluÅŸlara üyeliÄŸe ya da üyelikten ayrılmaya karar verme,
g) Sendika ÅŸubesi açma, ÅŸubeleri birleÅŸtirme veya kapatma; sendika ÅŸubesi açma ve baÅŸlangıçtaki kuruluÅŸ ÅŸartlarını kaybeden ÅŸubeleri kapatma konularında yönetim kuruluna yetki verme.
h) Aynı hizmet kolunda olmak şartıyla başka bir sendika ile birleşme veya ona katılmaya karar verme,
i) Sendikanın feshine ve fesih halinde mal varlığının nereye devredileceğine karar verme,
j) Merkez Yönetim Kurulu tarafından merkez genel kurula sunulacak Merkez Disiplin Kurulu kararlarının incelenerek ihraç edilecek üyeler hakkında karar verme,
k) Tüzükte yazılı amaç, ilke ve yetkilerin gerçekleÅŸtirilmesi ve kullanılması için yönetim kuruluna görev ve yetki verme,
l) Sendika organlarında görev alacak yöneticilere verilecek her türlü ücretler ile ödenek, yolluk ve tazminatları ile huzur hakkını belirleme,
m) Geçici olarak görev verilen üyelere verilecek ödenek, yolluk ve tazminatları tespit etme,
n) Sendikanın üyesi olduÄŸu üst kuruluÅŸlara gönderilecek delegeleri seçme,
o) Mevzuat ya da Tüzük gereÄŸince merkez genel kurul tarafından yapılması belirtilen iÅŸlemlerin yerine getirilmesi baÅŸka bir organa bırakılmamış konuları karara baÄŸlama,
p) Üyelik aidatlarını belirlemek, r) Sendika sırlarını açığa vurmak veya sendikanın geleceÄŸini tehlikeye düÅŸürecek eylem ve davranışlarda bulunmak ve benzeri suçları iÅŸleyen sendika üyeleri hakkında soruÅŸturma yaptırarak ilgili kiÅŸilere üç ay süreli geçici ihraç cezası vermek, s) GeçmiÅŸe etkili olmaması kaydıyla ilgili makamlarca veya mahkemelerce kanuna aykırı görülerek düzeltilmesi istenen tüzük hükümlerinin deÄŸiÅŸtirilmesi için Sendika Merkez Yönetim Kuruluna yetki vermek.
İKİNCİ FASIL
Sendika Merkez Yönetim Kurulu Sendika Merkez Yönetim Kurulunun OluÅŸması
Madde 23- (1) Sendika Merkez Yönetim Kurulu; Merkez Genel kurul tarafından üyeler arasından seçilen 7 asil ve 7 yedek üyeden oluÅŸur.
(2) Seçilen 7 asil üye merkez genel kuruldan sonraki bir hafta içinde toplanarak kendi aralarında görev dağılımı yapar.
(3) Merkez Yönetim kurulu ayda bir kez olaÄŸan olarak toplanır. Genel baÅŸkanın veya en az iki yönetim kurulu üyesinin çaÄŸrısıyla her zaman olaÄŸanüstü toplanabilir.
(4) Toplantı yeter sayısı üye tam sayısının salt çoÄŸunluÄŸu, karar yeter sayısı ise katılanların salt çoÄŸunluÄŸudur. Oyların eÅŸitliÄŸi durumunda, baÅŸkanın katıldığı görüÅŸ kabul edilmiÅŸ sayılır.
(5) Sendika Merkez Yönetim Kurulu kararları 5070 sayılı Elektronik imza Kanunu kapsamında imzalanabilir.
(6) Sendika Merkez Yönetim Kuruluna aday olabilmek veya seçilebilmek için az 3 yıl iÅŸ bu tüzüÄŸe dair sendikanın üyeliÄŸi aranır. İlk sendika genel kurulunda bu ÅŸart aranmaz.
Sendika Merkez Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 24- (1) Sendika Merkez Yönetim Kurulu, sendikanın Merkez Genel Kuruldan sonraki en yetkili karar ve yürütme organıdır. Sendikanın tüzel kiÅŸiliÄŸi Sendika Merkez Yönetim Kuruluna ait olup Åžube, Temsilcilik ve iÅŸ yeri temsilcilik birimleri onun verdiÄŸi yetkiyi kullanır ve onun adına görev yaparlar. Sendika Merkez Genel Kurulunun aldığı kararlar ve tüzüÄŸün kendisine verdiÄŸi görev ve yetkiler doÄŸrultusunda sendikayı yönetir. Görevleri ÅŸunlardır:
a) Sendikanın çalışma programını yapmak,
b) Toplu iÅŸ görüÅŸmeleri yapmak, bu görüÅŸmeler sonucunda doÄŸan iÅŸ uyuÅŸmazlıklarında eylem planları hazırlamak, uygulamak veya kaldırmak,
c) Mevzuata ve Merkez Genel Kurul kararlarına göre menkul, gayrimenkul almak, kiralamak, kiraya vermek,
d) Toplu iÅŸ görüÅŸmesi yapmak için gerekli tüm iÅŸlemleri yürütmek ve yapmak, bu konuda üyelerinden bir veya birkaçına yetki vermek,
e) Merkez Genel Kurulun verdiÄŸi yetkiye dayanarak ÅŸube veya temsilcilikler açmak.
f) Gerekli gördüÄŸü hallerde Genel Merkez veya Åžube Genel Kurullarını toplantıya çağırmak,
g) Tüzükte belirtilen sendika amaçlarını gerçekleÅŸtirmek için gerekli büroları ve çalışma gruplarını kurmak, gerekli personeli bulup çalıştırmak ve atamalarını yapmak, bunların ücretlerini ve çalışma ÅŸartlarını belirlemek,
h) Åžubelerin idari ve mali denetimini yapmak,
ı) Sendikaya üyelik için müracaat edenlerin kabul veya reddine karar vermek,
i) Mevzuat, tüzük ve Merkez Genel Kurul kararları doÄŸrultusunda diÄŸer görevleri yerine getirmek,
j) Birikim ve çalışmalarından yararlanmak için gerekirse Danışma Kurulu oluÅŸturmak. Danışma Kurulunun oluÅŸumu ve çalışmalarını belirlemek,
k) Çalışma ve mali raporları, tahmini bütçeyi ve tüzük deÄŸiÅŸikliÄŸini hazırlayıp kanuni süresi içinde Merkez Genel Kurul delegelerine intikal ettirmek. Bütçe fasılları veya yıllık bütçeler arasında aktarım yapmak.
l) Sendika Merkez Denetleme Kurulunun gerekli görmesi halinde Merkez Genel Kurulu toplantıya çağırmak.
m) Gelir ve gider hesaplarını göz önünde bulundurarak her nevi taşınır mal edinmek ve kiralamak,
n) Üyelerin mesleki, ekonomik, sosyal ve kültürel bilgilerini artıracak kurs, seminer ve konferanslar vb. sosyal faaliyetler düzenlemek, saÄŸlık ve sosyal tesisleri, kütüphane ve basın iÅŸleri için gerekli tesisleri kurmak,
o) Genel baÅŸkan ya da genel baÅŸkanın görevlendirdiÄŸi bir yönetim kurulu üyesi tarafından, sendika genel politikalarına aykırı düÅŸmemek koÅŸuluyla, basın toplantısı düzenlemek, yazılı ve sözlü demeçler vermek, bu doÄŸrultuda her türlü basın yayın aracını kullanmak,
ö) Sendikanın çalışmasına iliÅŸkin ihtiyaç duyulacak yönetmelikleri hazırlamak ve merkez genel kurulun onayına sunmak,
p) Yurt içinde ve yurt dışında sendikanın üyesi bulunduÄŸu üst kuruluÅŸlara, sendikal faaliyetler çerçevesinde diÄŸer resmi veya özel kuruluÅŸların toplantılarına ve gezilerine katılmak ve katılacakları tespit etmek,
r) Kanun, yönetmelik, toplu iÅŸ görüÅŸmesi ve uluslararası anlaÅŸma hükümlerine göre toplanan kurullara girecek üyeleri ve temsilcileri seçmek,
s) İş anlaÅŸmazlıklarında ilgili makam, merci ve yargı organlarına baÅŸvurmak, görüÅŸ bildirmek, talepte bulunmak bu konularda Genel Yönetim Kurulu üyelerinden birini görevlendirmek,
t) Üyelerini temsilen mahkemelerde dava açmak, sulh ve ibra etmek konularında Genel Yönetim Kurulu üyelerinden birini görevlendirmek, hukukçularına vekalet vermek,
v) Merkez Genel Kurulun yetki alanına giren hususlar dışında kalan her türlü görev ve iÅŸlerini yapmak ve bu yetkileri kullanmak.
y) Sendika merkezine ait demirbaÅŸ eÅŸya terki ve devri konusunda karar almak. z) Merkez Genel Kuruldan aldığı yetki ile yapılacak ilk merkez genel kurula sunulmak ve geçmiÅŸe etkili olmamak kaydıyla, ilgili makamlarca veya mahkemelerce kanuna aykırı görülerek düzeltilmesi istenen tüzük hükümlerini deÄŸiÅŸtirir. Sendikanın, Sendika Merkez Yönetim Kurulu Üyeleri yukarıda sayılan görev ve yetkileri aralarında iÅŸ bölümü yaparak yürütürler.
Merkez Yönetim Kurulunun Çalışma Esasları
Madde 25- (1) Merkez Yönetim Kurulu en az on beÅŸ günde bir defa genel baÅŸkanın baÅŸkanlığında, genel baÅŸkanın yokluÄŸunda idari iÅŸlerden sorumlu merkez yönetim kurulu üyesinin baÅŸkanlığında toplanır.
(2) Genel baÅŸkan, merkez yönetim kurulunu olaÄŸanüstü toplantıya çağırabilir.
(3) OlaÄŸan toplantılara mazeret bildirmeksizin üç defa üst üste katılmayanların sendika merkez yönetim kurulu üyelikleri düÅŸürülür. Merkez Yönetim kurulu, idari iÅŸlerden sorumlu merkez yönetim kurulu üyesinin hazırladığı gündemdeki konuları ve gerekli gördüÄŸü öteki konuları görüÅŸerek karara baÄŸlar.
(4) Merkez Yönetim kurulunun toplantı sayısı, üye tamsayısının salt çoÄŸunluÄŸudur. Kararlar toplantıya katılan üyelerin salt çoÄŸunluÄŸu ile alınır, oyların eÅŸitliÄŸi halinde toplantı baÅŸkanının oyunun katıldığı tarafın oyuna itibar olunur. Oylamanın gizli veya açık yapılması merkez yönetim kurulunun kararına baÄŸlıdır.
(5) Yönetim kurulu üyelerinin bir veya birkaçının herhangi bir nedenle kurul üyeliÄŸinden ayrılması halinde; ilgili yönetim kurulu üyeliÄŸine, yedek üyeleri arasından en çok oy almış bulunandan baÅŸlayarak oy sırasına göre bir ay içinde genel baÅŸkanın görevlendireceÄŸi yönetim kurulu üyesi tarafından çaÄŸrı yapılır.
(6) Merkez Yönetim kurulu üye sayısı tamamlanır. Merkez Yönetim Kurulu üye sayısı bu suretle tamamlandıktan sonra yapacağı ilk toplantıda üyeler kendi aralarında boÅŸalan yer ile aday olanlar arasında görev bölümünün gerektirdiÄŸi seçimi yaparlar.
(7) Genel BaÅŸkanın görevinden ayrılması halinde ise, merkez yönetim kurulu üyeleri olaÄŸanüstü merkez genel kurul kararı alır. Merkez Yönetim kurulu üye sayısının; ayrılmalar sebebiyle yedeklerin de getirilmesinden sonra üye tam sayısının yarısından aÅŸağı düÅŸmesi halinde mevcut merkez yönetim kurulu üyeleri veya merkez denetleme kurulu tarafından merkez genel kurul bir ay içinde toplantıya çaÄŸrılır.
(8) ÇaÄŸrının süresi içinde yapılmaması halinde üyelerden birinin baÅŸvurusu üzerine iÅŸ davalarına bakmakla görevli mahalli mahkeme, üyeler arasından seçeceÄŸi üç kiÅŸiyi altmış gün içinde merkez genel kurulu toplamakla görevlendirir.
Madde 26- (1) Genel BaÅŸkanın Görev, Yetki ve Sorumlulukları
a) Sendika tüzel kiÅŸiliÄŸini Genel BaÅŸkan temsil eder, merkez yönetim kurulu ve baÅŸkanlar kuruluna baÅŸkanlık eder. Yurt içinde ve yurt dışında özel veya resmi tüzel kiÅŸilerle, resmi merciler ve diÄŸer kuruluÅŸlarla iliÅŸki kurar. Sendika bünyesinde genel hükümler dahilinde kurulacak bütün kurul ve komisyonlara baÅŸkanlık eder. Lüzumu halinde bu komisyonların baÅŸkanlığını merkez yönetim kurulu üyelerinden herhangi birine devredebilir.
b) Åžubeler dahil sendikanın her türlü çalışmalarını, kurulu büroları denetim ve tetkike yetkilidir. Sendika ve ÅŸube yönetim kurulu üyelerinin faaliyetlerini izler, gereÄŸi gibi yerine getirilmesi için gerekli tedbirleri alır, aldırır.
c) Kendi görevi ile ilgili yazışmaları tek başına, merkez yönetim kurulu üyelerinin görev alanları ile ilgili yazışmaları birlikte imza eder.
d) Sendika adına basın toplantısı yapmak ve beyanatta bulunmak veya yanlış haberleri tekzip eder. Gerekli gördüÄŸü hallerde bu yetkisini merkez yönetim kurulu üyelerine devredebilir veya ÅŸube baÅŸkanlarına yetki verebilir.
e) Merkez Denetleme Kurulu raporunu ilk merkez yönetim kurulu toplantısına getirmekle görevlidir.
f) Genel BaÅŸkan, lüzumu halinde herhangi bir karar alınmaksızın ve belgeye dayalı olarak bütçede gösterildiÄŸi kadar harcamalarda bulunabilir ve ilk toplantıda merkez yönetim kuruluna bildirir. Bu harcama yalnız genel baÅŸkan tarafından yapılabilir.
g) Genel BaÅŸkan gerekli gördüÄŸü hallerde bazı yetkilerini diÄŸer merkez yönetim kurulu üyelerine devredebilir.
ÜÇÜNCÜ FASIL
Sendika Merkez Denetleme Kurulu Sendika Merkez Denetleme Kurulunun Oluşması
Madde 27- (1) Sendika Merkez Denetleme Kurulu, Sendika Merkez Genel Kurulunca üyeler arasından seçilen 3 asıl ve 3 yedek üyeden oluÅŸur.
(2) Sendika Merkez Denetleme Kurulu, merkez genel kurul seçim sonuçlarının kesinleÅŸmesinden sonra on beÅŸ gün içinde yapacağı ilk toplantıda kendi arasından bir baÅŸkan ve bir sekreter seçer.
(3) Sendikanın denetimi altı ayda bir olaÄŸan olarak yapılır. Gerek görülmesi halinde olaÄŸanüstü denetleme yapılabilir.
(4) Toplantı yeter sayısı üye tam sayısının salt çoÄŸunluÄŸu, karar yeter sayısı ise katılanların salt çoÄŸunluÄŸudur. Oyların eÅŸitliÄŸi durumunda, baÅŸkanın katıldığı görüÅŸ kabul edilmiÅŸ sayılır.
(5) Denetim sonucunda hazırlanan rapor yönetim kuruluna sunulur. Ayrıca her merkez genel kurul dönemi içinde genel kurula bir rapor sunulur. Sendika Merkez Denetleme Kurulunun Görev ve Yetkileri Madde 28- (1) Genel Merkez Denetleme Kurulunun görev ve yetkileri ÅŸunlardır:
a) Merkez Yönetim Kurulu faaliyetlerinin merkez genel kurul kararlarına uygun olarak yapılıp yapılmadığının denetlenmesi. Sendika organlarının harcama ve çalışmalarını; yasalara, tüzüÄŸe, ilgili yönetmeliklere, merkez genel kurul kararlarına ve bütçe esaslarına uygunluÄŸu bakımından denetleyerek sonucu bir raporla Sendika Merkez Genel Kuruluna sunmak.
b) TüzüÄŸe uygun olarak kurumsal iÅŸleyiÅŸ, idari ve mali denetlemede bulunulması, tüzükte gösterilen denetleme görevlerinin yapılması.
c) OlaÄŸan olarak 6 ayda bir denetleme yaparak raporunu Sendika Merkez Yönetim Kurulu’na sunmak.
d) Yaptığı denetleme sonucu aykırılık gördüÄŸünde Sendika Merkez Yönetim Kurulu’ndan sendika Sendika Merkez Genel Kurulunun olaÄŸanüstü toplantıya çaÄŸrılmasını istemek.
e) Sendika Yönetim Kurulu’nun isteÄŸi üzerine, ÅŸube, temsilcilik ve diÄŸer alt organların denetimini yapmak. Denetleme sonucunda gerekli görürse alt organ olaÄŸanüstü merkez genel kurul çaÄŸrısı teklifini Sendika Merkez Yönetim Kurulu’na yazılı olarak bildirmek.
f) Yasalar, tüzük, yönetmelik, genel kurul kararları ve diÄŸer mevzuatla verilen görevleri yerine getirmek.
DÖRDÜNCÜ FASIL
Sendika Merkez Disiplin Kurulu Sendika Merkez Disiplin Kurulunun Oluşması
Madde 29- (1) Sendika Merkez Disiplin Kurulu, Sendika Merkez Genel Kurulunca üyeler arasından seçilen 3 asıl ve 3 yedek üyeden oluÅŸur.
(2) Sendika Merkez Disiplin Kurulu, merkez genel kurul seçim sonuçlarının kesinleÅŸmesinden sonra on beÅŸ gün içinde yapacağı ilk toplantıda kendi arasından bir baÅŸkan ve bir sekreter seçer.
(3) Sendika Merkez Disiplin Kurulu toplantıları, Sendika Merkez Yönetim Kurulu’nun yazılı bildirimi üzerine üye tam sayısı ile yapılır. Kararlar, üye tam sayısının salt çoÄŸunluÄŸu ile alınır. Çekimser oy kullanılmaz.
Sendika Merkez Disiplin Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 30- (1) Sendika Merkez Disiplin Kurulunun görev ve yetkileri ÅŸunlardır:
a) Sendika tüzüÄŸüne, amaç ve ilkelerine aykırı hareket ettiÄŸi ileri sürülen üyeleri hakkında soruÅŸturma yapar, bu tüzük ve yönetmelikte gösterilen disiplin cezalarını verir ve sonucunu gereÄŸi için merkez genel kurula ve diÄŸer ilgililere bildirir.
b) Şube Disiplin Kurulu kararlarına karşı yapılan itirazları karara bağlar.
c) Üyelikten çıkarma cezası verilmesini gerekli gördüÄŸü durumlarda ilgilinin üyeliÄŸini Sendika Merkez Genel Kurula kadar askıya alarak kararını Sendika Merkez Genel Kurula sunar.
d) Görev dönemine iliÅŸkin raporunu hazırlayarak, Sendika Merkez Genel Kurulu’na sunar.
BEŞİNCİ FASIL
Sendika BaÅŸkanlar ve Danışma Kurulu Sendika BaÅŸkanlar Kurulunun OluÅŸması, Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 31- (1) BaÅŸkanlar Kurulu ÅŸube baÅŸkanları ile sendika merkez yönetim kurulu üyelerinden oluÅŸan istiÅŸari bir kuruldur. Kurula sendika genel baÅŸkanı veya görevlendireceÄŸi sendika merkez yönetim kurulu üyelerinden biri baÅŸkanlık eder.
(2) Kurul; Sendika Merkez Yönetim Kurulunun çaÄŸrısı üzerine altı ayda bir, lüzum halinde ise daha kısa sürede olaÄŸanüstü olarak toplanır.
(3) BaÅŸkanlar kurulu; Sendikanın resmen ÅŸubeleÅŸme sürecinin baÅŸlamasıyla birlikte oluÅŸturulur. BaÅŸkanlar Kurulu:
a) Åžubelerin yerel meselelerini dile getirir ve bu konuda yetkili kurullara tavsiyede bulunur,
b) Kurulların çalışmaları hakkında bilgi alarak çalışmaları daha rasyonel hale getirmek için tavsiyelerde bulunur,
c) Toplu sözleÅŸme görüÅŸmelerinin düzenlenmesi ve mutabakat metinlerinin uygulanması hakkında görüÅŸlerini belirtir,
d) Çalışma hayatını ilgilendiren yasa, tasarı ve diÄŸer mevzuat üzerinde görüÅŸlerini ortaya koyar,
e) Sendikanın genel politikası hakkında istiÅŸarede bulunarak görüÅŸlerini açıklar,
f) Åžube iliÅŸkileri ve ortak konular hakkında ÅŸubeler arası dengeyi saÄŸlayıcı önerilerde bulunur,
g) Tüzük maddelerinin gerektiÄŸinde yorumunu yaparak sendika merkez yönetim kuruluna görüÅŸ bildirir.
(3) BaÅŸkanlar Kurulunca ortaya konulacak görüÅŸler, sonuç bildirgesi halinde özel bir deftere kaydedilir, imzalanarak muhafaza edilir. Bu kararlar Sendika Merkez Yönetim Kurulunca deÄŸerlendirilir ve merkez yönetim kurulunca müteakip baÅŸkanlar kurulu toplantısında açıklanır.
Danışma Kurulu
Madde 32- (1) Danışma Kurulu, Sendikanın kuruluÅŸundan itibaren yönetim organlarında görev almış, örgütlenme çalışmalarına emek vermiÅŸ, kamu çalışanlarının sorunları ve çözüm yolları üzerinde çaba harcayan, konusunda deneyimli kiÅŸilerden sendika genel baÅŸkanının teklifi ile merkez yönetim kurulunca atanan kiÅŸilerden oluÅŸur. Danışma Kurulu, sendika merkez yönetim kurulunun gerekli gördüÄŸü hallerde ve öngördüÄŸü gündem dahilinde toplanır. Danışma Kurulu toplantılarına en yaÅŸlı üye baÅŸkanlık eder.
(2) Danışma Kurulunca ortaya konulacak görüÅŸler bir rapor halinde sendika genel baÅŸkanlığına sunulur.
İKİNCİ BÖLÜM
Sendikanın Şubeleri ve Temsilcilikleri Şubelerin ve Şube Organlarının Oluşumu
Madde 33- (1) Sendika ÅŸubeleri, en az 400 üye ile ve Sendika Merkez Yönetim Kurulu kararı ile kurulur. Merkez Genel kurul kararı ile kapatılabilir.
(2) Şube Zorunlu Organları:
a) Åžube Genel Kurulu
b) Åžube Yönetim Kurulu
c) Åžube Denetleme Kurulu
d) Åžube Disiplin Kurulu
Şube İstişare Kurulunun Oluşumu
Madde 34- (1) Åžube İstiÅŸare Kurulu: İlçe ve İşyeri temsilcilerinden oluÅŸur. Üç ayda bir toplanır,tavsiye kararı alır.
Åžube Genel Kurulunun OluÅŸumu
Madde 35- (1) Åžube Genel Kurulu, ÅŸubenin en yetkili karar organıdır. Åžube Genel Kurulu, kadrosu ÅŸube bölgesinde olan ve sendika ödenti kesintisi yapılan üyelerden oluÅŸur.
(2) Şube genel kurulunun toplanmasında uygulanacak usul ve esaslar kıyasen Sendika merkez genel kurulunda uygulanacak usul ve esaslarla aynıdır.
(3) OlaÄŸan Åžube Genel Kurulları, Sendika Merkez Yönetim Kurulunun belirleyeceÄŸi seçim takvimine uygun olarak, Sendika OlaÄŸan Genel Kurulundan en az iki ay önce toplanmak ve genel kurul sonuç bildiriminin bir örneÄŸini toplantının yapıldığı tarihi izleyen 15 (on beÅŸ) gün içinde Sendika Merkez Yönetim Kuruluna ve mülki idare amirliÄŸine bildirmek zorundadır.
Åžube Genel Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 36- (1) Åžube Genel Kurulu’nun görev ve yetkileri ÅŸunlardır:
a) Åžube Genel Kurul gündemini ve/veya sırasını deÄŸiÅŸtirmek,
b) Bir önceki dönem ÅŸube yönetim, denetleme, disiplin kurullarının çalışmalarının deÄŸerlendirilmesi ve aklanması,
c) Åžube yönetim, denetleme, disiplin kurulu üyeleri ile Sendika Merkez Genel Kurul delegelerini seçmek,
d) Yasa, mevzuat, tüzük, yönetmelikler, Åžube Genel Kurulu kararları ile verilmiÅŸ görevler ve baÅŸka bir organa bırakılmamış konuları karara baÄŸlamak.
Åžube Yönetim Kurulunun OluÅŸumu
Madde 37- (1) Åžube Yönetim Kurulu, Åžube Yönetim Kurulu, Åžube Genel Kurulu tarafından seçilen veya ilk kuruluÅŸta Sendika Merkez Yönetim Kurulunun yetkilendirdiÄŸi 7 (yedi) kiÅŸiden oluÅŸur. Asıl üye sayısı kadar da yedek üye seçilir. Yönetim Kurulunda eksilme olursa en çok oy alan yedekten baÅŸlamak üzere asıl kurul üyeliÄŸine davet edilir.
(2) Sendika merkez yönetim kurulunun iÅŸleyiÅŸiyle ilgili usul ve esaslar kıyasen ÅŸube yönetim kurulu için de uygulanır.
Åžube Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 38- (1) Åžube Yönetim Kurulu’nun görev ve yetkileri ÅŸunlardır:
a) Genel Kurul ve Sendika Merkez Yönetim Kurulu kararlarına, yasalara, tüzüÄŸe, yönetmeliklere göre ÅŸubeyi yönetmek ve kurumsal iÅŸleyiÅŸi saÄŸlamak.
b) Gelir-gider iÅŸlemlerini yapmak, bütçeyi hazırlamak ve Åžube Genel Kuruluna sunmak.
c) İşyeri temsilciliklerini oluÅŸturmak ve kurumsal iÅŸleyiÅŸlerini saÄŸlamak. Varsa aksaklıkları gidermek için önlem almak.
d) Åžube Genel Kurul çaÄŸrısı yapmak.
e) Åžube baÅŸkanı basına ve kamuoyuna açıklama yapabilir.
(2) Åžube Yönetim Kurulu üyeleri yukarıda sayılan görev ve yetkileri aralarında iÅŸbölümü yaparak yürütürler.
Åžube Denetleme Kurulunun OluÅŸumu
Madde 39- (1) Åžube Denetleme Kurulu, Åžube üyeleri arasından ÅŸube genel Kurulunca seçilen 3 asıl ve 3 yedek üyeden oluÅŸur.
(2) Sendika merkez denetleme kurulunun iÅŸleyiÅŸiyle ilgili usul ve esaslar kıyasen ÅŸube denetim kurulu için de uygulanır.
Åžube Denetleme Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 40- (1) Åžube denetleme kurulunun görev ve yetkileri ÅŸunlardır:
a) Yönetim kurulu faaliyetlerinin genel kurul kararlarına uygun olarak yapılıp yapılmadığının denetlenmesi.
b) TüzüÄŸe uygun olarak kurumsal iÅŸleyiÅŸ, idari ve mali denetlemede bulunulması, tüzükte gösterilen denetleme görevlerinin yapılması.
c) OlaÄŸan olarak 6 ayda bir ÅŸube organlarının harcama ve çalışmalarını; yasalara, tüzüÄŸe, ilgili yönetmeliklere, genel kurul kararlarına ve bütçe esaslarına uygunluÄŸu bakımından denetleyerek sonucu bir raporla Åžube Yönetim Kuruluna ve Åžube Genel Kuruluna sunmak.
d) Yaptığı denetleme sonucu aykırılık gördüÄŸünde ÅŸube yönetim kurulundan ÅŸube genel kurulunun olaÄŸanüstü toplantıya çaÄŸrılmasını istemek.
e) Åžube Yönetim Kurulunun isteÄŸi üzerine, iÅŸyeri temsilcilikleri ve diÄŸer alt organların denetimini yapmak.
f) Yasalar, tüzük, yönetmelik, genel kurul kararları ve diÄŸer mevzuatla verilen görevleri yerine getirmek.
Åžube Disiplin Kurulunun OluÅŸumu
Madde 41- (1) Åžube Disiplin Kurulu, Åžube üyeleri arasından ÅŸube genel Kurulunca seçilen 3 asıl ve 3 yedek üyeden oluÅŸur.
(2) Sendika merkez disiplin kurulunun iÅŸleyiÅŸiyle ilgili usul ve esaslar kıyasen ÅŸube disiplin kurulu için de uygulanır.
Åžube Disiplin Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 42- (1) Åžube disiplin kurulunun görev ve yetkileri ÅŸunlardır:
1) Disiplin kurulu, sendika tüzüÄŸüne, amaç ve ilkelerine aykırı hareket ettiÄŸi ileri sürülen üyeleri hakkında soruÅŸturma yapar, bu tüzük ve yönetmelikte gösterilen disiplin cezalarını verir ve sonucunu gereÄŸi için genel kurula ve diÄŸer ilgililere bildirir.
2) Yetkisi dışında bir ceza verilmesini gerekli gördüÄŸü durumlarda, dosyayı, önerisiyle birlikte Sendika Merkez Disiplin Kurulu’na sunmak.
3) Görev dönemine iliÅŸkin raporunu hazırlayarak Åžube Genel Kurula sunmak.
İl ve İlçe Temsilciliklerinin OluÅŸumu
Madde 43- (1) Sendika merkez yönetim kurulu kararı ile herhangi bir ÅŸube faaliyet alanına girmeyen illerde il temsilcilikleri, ÅŸube ve il temsilcilikleri bünyesinde ise ilçe temsilcilikleri kurulabilir.
(2) İl temsilciliklerinin kuruluş ve işleyişlerinde kıyasen şubelerin işleyişine ilişkin usul ve esaslar uygulanır.
(3) İlk defa kurulacak il temsilcilik yönetim kurulu sendika yönetim kurulu tarafından atanır. Geçici yönetim kurulu altı ay içinde temsilcilik genel kurulunu toplar. Temsilcilik genel kurullarında yapılacak seçimlerde yargı gözetimi gerekli deÄŸildir. Seçimler genel kurul divanı tarafından oluÅŸturulacak seçim kurulu tarafından gerçekleÅŸtirilir.
(4) İlçe temsilcilikleri ÅŸube veya il temsilciliÄŸi bünyesinde, ÅŸube veya il temsilcilik yönetim kurulu kararı ile kurulur. İlçe temsilciliklerinin yönetim kurulları ÅŸube veya il temsilcilik yönetim kurulu tarafından atanır. İlçe temsilciliklerinin genel kurulu olmayıp, faaliyetlerini baÄŸlı oldukları ÅŸube veya il temsilcilik yönetim kurullarının gözetim ve denetiminde gerçekleÅŸtirirler.
İşyeri Temsilciliği
Madde 44– (1) İşyeri TemsilciliÄŸi:
(2) Sendikanın iÅŸ yerinde temsili ve üyelerin sendikal süreçlere katılması için oluÅŸturulan en önemli organlardandır. İşyerinde bulunan üyelerin yapacağı bir seçimle 4688 sayılı yasa hükümleri göz önüne alınarak sayısı belirlenen yeterince temsilci, baÄŸlı bulunulan ÅŸube veya İl temsilcilik yönetim kurulu tarafından iÅŸverene bildirilir. BoÅŸalma halinde her defasında aynı yöntemle yeniden temsilci belirlenir.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Mali Konular
BİRİNCİ BÖLÜM
Gelirler Sendikanın Gelirleri
Madde 45– (1) Sendikanın gelirleri ÅŸunlardır:
a) Üyelerden alınacak üyelik aidatları,
b) Mal varlığı gelirleri ile mal varlığı değerlerinin devir, temlik ve satışlarından doğan gelirler,
c) Bağışlar ve yardımlar,
d) Sosyal ve kültürel faaliyetlerden elde edilen gelirler,
e) Yayın gelirleri,
f) DiÄŸer gelirler.
Üyelik Aidatı
Madde 46- (1) Sendika üyeleri; yasalar, sendika tüzüÄŸü ve baÄŸlı yönetmeliklerdeki gayelerin gerçekleÅŸtirilmesi için yapılacak harcamalara karşılık olmak üzere; üyelik ödentileri üyelik baÅŸvuru formuna ve sendika tüzüÄŸünde belirtilen aylık ödenti tutarına göre kamu iÅŸverenince aylığından kesilerek beÅŸ gün içinde sendikanın banka hesabına yatırılar ve ödenti listesinin bir örneÄŸi sendika merkezine gönderilir.
(2) Kamu iÅŸvereni, sendikaya üye olan ve üyelik ödentisi kesilen kamu görevlilerinin listesini her ayın son haftasında, iÅŸyerinde herkesin görebileceÄŸi yerde ilan eder.
(3) Üyelik ödenti tutarı, sendikaya üye kamu görevlisinin damga vergisine tabi brüt gelirleri toplamının binde beÅŸ’i oranındadır. 4688 sayılı kanunun 25. maddesinde belirtilen miktarları aÅŸmamak üzere yeniden aidat miktarı belirlemeye genel kurul yetkilidir.
(4) Bütün üyelik aidatları sendika genel merkezinde toplanır.
(5) Aidatlar sendika yönetim kurulunca belirlenecek bankaya yatırılır. Sendika bütçesinde öngörülen ödenekler, ilgili ÅŸubeler adına ÅŸubenin bulunduÄŸu yerdeki bir bankada açılan hesaba ÅŸube giderlerini karşılamak üzere avans olarak gönderilebilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Giderler Sendikanın Giderleri
Madde 47- (1) Sendika Merkez Genel Kurulunca kabul edilen bütçe dahilinde merkez ve taÅŸra birimlerinin harcamalarına karar vermeye Sendika Yönetim Kurulu yetkilidir.
(2) Sendika kasasında bulundurulacak nakit mevcudu, net asgari ücretin 25 (yirmi beÅŸ) katını, ÅŸubelerde 2 (iki) katını geçemez.
(3) Sendika, gelirlerini amaçları dışında kullanamaz ve bağışlayamaz.
(4) Sendika üyeleri ve çalıştırdığı kiÅŸiler dahil hiç kimseye borç veremez.
(5) Sendika gelirlerinin yüzde onunu; üyelerinin eÄŸitim, mesleki bilgi ve tecrübelerini artırmak için kullanmak zorundadır.
(6) Sendika ve ÅŸube yönetim kurullarında aylıksız izinli sayılanların aylıkları, Devlet memurlarında olduÄŸu gibi peÅŸin ödenir. Sendika Yönetim Kurulu, ÅŸubelere gerekli miktarda avans gönderir.
(7) Sendika, envanter defterine kaydedilen ve demirbaÅŸ sınıfına giren her türlü eÅŸya ve malzeme hakkında gider olarak iÅŸlem yapılamaz.
(8) Sendika Yönetim Kurulu, muhasebe sistemi ve harcamalara iliÅŸkin yönetmelik çıkararak gelir ve giderlerin yapılması ve kaydında uyulacak usul ve esasları belirler.
Sendika Bütçesi
Madde 48- (1) Bütçe; Sendika Yönetim Kurulunca hazırlanır. Genel Kurulun onayına sunulur ve kesin ÅŸeklini alır. Bütçe 4 yıllık devre için ve her yıllığı ayrı ayrı olmak üzere Sendika Merkezi ve ÅŸubeler itibari ile ayrıntılı olarak hazırlanır. Hesap dönemi takvim yılıdır.
(2) Bütçede:
a) Bütçede sendikanın gelirleri ve kaynakları,
b) Giderleri ve sarf yerleri,
c) Sendikanın her kademesindeki yönetici ve görevlilere verilecek ücretler, sosyal yardımlar, yolluk, gündelik ve ödenekler,
d) Sendika merkezi ve ÅŸubelerinde çalışan personele verilecek ücret ve sosyal yardımlar,
e) Sendikanın para, menkul kıymetler ve mal varlıkları (Mal varlıkları, Demirbaş ve Taşınmaz olarak) ayrı ayrı belirtilir.
Ücret, Ödenek ve Sosyal Yardımlar
Madde 49- (1) a) Sendika ve ÅŸubelerin yönetim kurulu üyeleri ile baÅŸkanlarına verilecek ücretler, her türlü ödenek ve sosyal yardımlar,
b) Sendika ve ÅŸubelerin denetleme, merkez disiplin kurulu üyeleri ile istiÅŸare organlardaki görevlilere verilecek ödenekler ile,
c) Sendika hizmetleri için geçici olarak görevlendirilen üyelere verilecek ücret, gündelik ve yollukların tavanı,
d) Sendika Merkez Genel Kurulunda tespit olunur.
e) Sendika ve sendika ÅŸubelerinde çalıştırılanların iÅŸ akitlerini yapmaya, feshe, bunlara ödenecek ücret, yolluk ve tazminat ile diÄŸer sosyal haklarını tespite Sendika Merkez Yönetim Kurulu yetkilidir.
f) Sendika merkez yönetim kurulu üyeleri ile ÅŸubelerdeki aylıksız izinli yöneticiler yılda otuz gün ücretli izin kullanırlar. Yıllık izinler yılı içinde kullanılacağı gibi bir sonraki yıla da bırakılabilir. İkinci yılın sonunda kullanılmayan izin daha sonra kullanılamaz.
g) Mazeret izinleri 657 sayılı kanun çerçevesinde kullanılır.
Harcırah, Yolluk ve Yevmiyeler
Madde 50- (1) Sendika ve ÅŸubelerin her düzeydeki yönetici ve görevlileri ile sendika üyelerine, sendika personeline ve sendika hizmetinde geçici olarak görevlendirilenlere sendika tarafından yurt içi veya yurt dışına geçici olarak görevlendirilmeleri, aynı ÅŸekilde kurs, seminer, toplantı ve benzeri faaliyetlere katılmaları halinde kendilerine ödenecek harcırah, yolluk ve yevmiyeler Merkez Genel Kurul tarafından tespit olunur.
Tazminatlar
Madde 51– (1) a) Hizmet Tazminatı: (1) Sendika ve ÅŸubelerinde aylıksız izinli olan Yönetim Kurulu üyelerine, görevde kaldıkları her bir hizmet yılı için yılsonu itibariyle bir aylık brüt maaÅŸları tutarında hizmet tazminatı ödenir. Hizmet tazminatlarının kanunen ödenmesi gereken vergileri sendikaca karşılanır. Görevde iken vefat edenlerin hizmet tazminatları varislerine ödenir. Hizmet tazminatı hesabında bir yıldan az süreler aylara isabet eden miktar üzerinden ödenir.
b)Kaza, Malûliyet ve Ölüm Tazminatları:
(1) Merkez Genel Kurul dışındaki sendika ve ÅŸube zorunlu organlarının Yöneticilerinden önceden karar almak suretiyle herhangi birinin, Sendika veya ÅŸube yönetim kurulunca görevlendirilen teÅŸkilat kademesindeki yönetici, temsilci üyeler ve teÅŸkilatta çalışanlardan herhangi birisinin sendika ile ilgili bir görevi yerine getirmesi esnasında iÅŸ kazası geçirerek tedavi görmesi sırasında ve istirahatli olduÄŸu sürece kendilerine Sosyal Güvenlik Kurumlarınca yapılan ödemeler ile esas iÅŸlerinde almakta oldukları ücret arasındaki farklar sendikaca karşılanabilir.
(2) İş kazası sonucunda iÅŸ yapabilecek derecede malûl kalanlara Sendika Yönetim Kurulu Kararı ile malûliyetleri oranında ve en çok net aylık ücretlerinin 5 katına kadar, iÅŸ yapamaz durumda malûl kalanlara net aylık ücretlerinin 8 katı, ölenlerin varislerine net aylık ücretlerinin 10 katı tutarında tazminat ödenebilir. Sendikada çalışan personelin kıdem ve hizmet tazminatı hakları saklıdır.
Parasal Yardımlar
Madde 52- (1) Sendika, üyelerinin görev iliÅŸkisinden ya da sendikal faaliyetlerinden dolayı uÄŸradıkları parasal kayıpları karşılamak amacıyla maddi yardım yapabilir.
(2) Sendika ve ÅŸube organlarında görev almaları nedeniyle aylıksız izinli sayılanların, bu görevlerine yeniden seçilemedikleri veya seçilmedikleri takdirde ayrıldıkları kurumlarındaki iÅŸlerine dönünceye kadar, sendikadan aldıkları en son aylık tutarında kendilerine aylık ödenir. Bu süre hiçbir ÅŸekilde bir ayı geçemez.
Yurt Dışına Gönderilme
Madde 53– (1) Sendika tarafından üyesi bulunulan uluslararası bir kuruluÅŸa veya üst kuruluÅŸun üyesi bulunduÄŸu uluslararası kuruluÅŸlara veya bu kuruluÅŸların dış ülkelerdeki diÄŸer üyelerinin çaÄŸrısı üzerine veyahut sendikanın temel amaç ve ilkeleri doÄŸrultusunda toplantı, ziyaret, sendikal faaliyet ve benzeri amaçlarla yurt dışına gönderilen yönetici, müÅŸavir ve temsilcinin ücret ve yollukları sendika tarafından karşılanır. Bu ücret ve yollukların miktar ve esasları Merkez Genel Kurulda tespit olunur.
BEŞİNCİ KISIM
ÇEŞİTLİ VE SON HÜKÜMLER
Geçici Hükümler Mal Beyanı
Madde 54 – (1) Sendika ve ÅŸube zorunlu organlarına seçilen baÅŸkan ve yönetim kurulu üyeleri,10.08.1990 tarih ve 748 sayılı resmî Gazetede yayımlanan “Mal Bildiriminde Bulunulması Hakkında Yönetmelik” hükümleri çerçevesinde, mal bildirimlerini kurumlarına yaparlar.
Mal İktisabı
Madde 55– (1) Sendika, amaç ve görevlerinin gerektirdiÄŸi taşınır ve taşınmaz mal edinebilir.
Adli Takibata UÄŸrama
Madde 56– (1) Sendika veya sendika ÅŸubesi yöneticilerinden bir veya birkaçının Anayasa ve 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanununun ve diÄŸer kanunların saydığı konu ile ilgili suçlar dışında sendikal faaliyet sebebiyle adli takibata uÄŸraması veya mahkûm olması halinde gerekli tedbirleri alır.
(2) Bu durumda olanlara, sendika yönetim kurulunun uygun ve gerekli görmesi halinde avukat tutmak dahil hukuki yardım yapılır, ilgilinin tahliyesine kadar ücreti kendisine veya ailesine ödenir. Sendika ÅŸubesinin karar almasını engelleyecek miktarda üyenin takibata uÄŸraması halinde Sendika Yönetim Kurulu, sendikanın karar almasını engelleyecek miktarda üyenin takibata uÄŸraması halinde de sendikanın baÄŸlı bulunduÄŸu üst kuruluÅŸ gerekli tedbirleri alır.
(3) Sendika baÅŸkan ve yönetim kurulu üyelerinden her hangi birinin veya, Genel BaÅŸkanın yazılı beyanı ile yetkili kılınan ÅŸube baÅŸkanlarının; kanun ve tüzükte sayılan sendikal faaliyetleri nedeni ile yapmış oldukları basın açıklamaları veya her hangi bir basın yayım organında yer alan beyanları nedeni ile, haklarında açılmış olan maddi ve manevi tazminat davaları ile ceza davalarında cezanın paraya çevrilmesi durumunda ortaya çıkacak tazmin yükümlülüÄŸünden sendika tüzel kiÅŸiliÄŸi doÄŸrudan sorumlu olup, anılan tazminat miktarı, ilgiliye rücu edilmeksizin sendika tüzel kiÅŸiliÄŸince her hangi bir karara gerek duyulmaksızın karşılanır.
Denetim, Kapsam ve Mahiyeti
Madde 57- (1) Sendika ve ÅŸubeleri kendi iç denetleme organlarının denetlemesinden baÅŸka; Yönetim kurulu, 2821 sayılı Sendikalar Kanununun 47. maddesi gereÄŸi sendikayı her an denetime hazır bulundurur.
Sendikaca Tutulacak Defter, Dosya ve Kayıtlar
Madde 58- (1) Sendika aÅŸağıda yazılı defterleri, dosya kayıtlarını tutar ve fiÅŸleri düzenler;
a) Üye kayıt fiÅŸleri ve defteri ile çıkış bildirim formları,
b) Merkez Genel Kurul, Merkez Yönetim Kurulu, Merkez Denetleme Kurulu ve Merkez Disiplin Kurulu kararlarının numara ve tarih sırasıyla yazılacağı karar defterleri,
c) Gelen ve giden evrakın tarih ve numara sırasıyla kayıt edileceği gelen ve giden evrak kayıt defterleri ile zimmet defteri,
d) Gelen evrakın aslı, giden evrakın suretlerinin saklanacağı gelen ve giden evrak dosyaları,
e) Aidat, yevmiye, envanter defterleri ile defteri kebir,
f) Gelir makbuzları ve bunların zimmet defteri ile gider evrakı ve bunların saklanmasına mahsus dosyalar tutar. Sendika, tutmakla yükümlü olduÄŸu defter ve kayıtlar dışında yardımcı defterler de tutabilir.
(2) Şubeler de b, c, d fıkrasındaki kayıtları tutmak zorundadır.
BirleÅŸemeyecek Görevler
Madde 59- (1) Merkez, ÅŸube ve temsilcilik organlarından yalnızca birisinde görev alınabilir. Yedek üyelik ve üst kuruluÅŸ temsilciliÄŸi veya yöneticiliÄŸi istisnadır. Sendikada bir görevi varken baÅŸka bir göreve seçilen kiÅŸinin önceki görevi kendiliÄŸinden sona erer.
Yönetmelikle Düzenleme
Madde 60- (1) Sendikanın ihtiyaç duyacağı yönetmelikler sendika yönetim kurulunca hazırlanıp, merkez genel kurul kararı ile yürürlüÄŸe konulur.
Fesih ve Kapatma Hallerinde Yapılacak İşlemler
Madde 61- (1) Merkez Genel Kurul, katılma hakkı bulunan üyelerin üçte ikisinin katılımıyla toplanır; çoÄŸunluÄŸun saÄŸlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoÄŸunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz. Sendikanın feshi kararı merkez genel kurul delege sayısının üçte iki çoÄŸunluÄŸu ile verilebilir.
Seçimlerde Uyulacak Esaslar
Madde 62- (1) Merkez ve ÅŸube genel kurullarının yapılış ÅŸekli, zorunlu organların seçimi ve itirazları sonucu seçimlerin iptali veya yenilenmesine iliÅŸkin hususlarda, 2821 sayılı sendikalar kanununun 14 ve 52. maddeleri hükümleri uygulanır. Adaylarda Aranacak Åžartlar
Madde 63- (1) Merkez ve Åžubelerin zorunlu organlarında görev almak isteyen adaylarda aÅŸağıda belirtilen ÅŸartlar aranır:
a) Türk vatandaşı olmak,
b) Medeni hakları kullanmaya ehil ve hizmet kolunda fiilen çalışıyor olmak,
c) Kamu Hizmetlerinden mahrum edilmemiÅŸ olmak,
d) Zimmet, ihtilas, irtikap, rüÅŸvet, dolandırıcılık, hırsızlık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı suçlar ile istimal ve istihlak kaçakçılığı dışında kalan kaçakçılık suçlarından biriyle veya herhangi bir suçtan dolayı taksirli suçlar hariç toplam bir yıl veya daha fazla hapis cezasına hüküm giymemiÅŸ bulunmak.
Profesyonel Çalışma, Uzman Personel ve Danışman
Madde 64- (1) Sendika merkez ve taÅŸra birimlerine baÄŸlı olarak örgütlenme, hukuk, araÅŸtırma, çeviri, basınyayın, sendikal eÄŸitim ve benzeri alanlarda bürolar kurabilir, buralarda sürekli ve geçici olarak profesyonel çalışma koÅŸullarında uzman kiÅŸiler ve danışman çalıştırabilir.
Çalışma Ekipleri OluÅŸturma
Madde 65- (1) Sendika; merkez ve taÅŸra birimlerinin çalışmalarına katılmak, onları desteklemek, sorunları ve çözüm yollarını demokratik yollardan ortaya koymak amacıyla, üyelerden geçici ve sürekli olarak çalışma ekipleri kurabilir, üyelerden ya da baÅŸkalarından danışma kurulları oluÅŸturabilir.
Yetkilendirme
Madde 66- (1) Sendikanın taÅŸra teÅŸkilatlarında ilke olarak seçimle görevlendirilmeler esas olmakla birlikte kuruluÅŸ aÅŸamasında seçim yapma imkânı bulunmayan durumlarda Sendika Yönetim Kurulunca doÄŸrudan görevlendirme yapılabilir. Bu durumda görevlendirilenlere Sendika Yönetim Kurulunca yetki belgesi verilir.
Zorunlu Organlarda Görev Alanlar
Madde 67- (1) Sendika ve ÅŸubelerin zorunlu organlarında görev alan üyelerin emekli olmaları halinde, görevleri seçildikleri dönemin sonuna kadar devam eder. Bu göreve devam ettikleri sürece 4688 Sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu’nun 20. maddesinde belirtilen cezai müeyyidelere tabidirler. Ayrıca bu fiili iÅŸleyenler hakkında tüzüÄŸün 32. maddesi hükümleri gereÄŸince iÅŸlem tesis edilir. Görevleri seçildikleri dönemin sonuna kadar aylıksız izinli olarak devam eden sendika ve ÅŸube yöneticilerinin emekli olmaları halinde aldıkları emekli aylığı sendika aylığından düÅŸülür. Mahalli ve genel seçimlerde aday olanların, sendika organlarındaki görevleri son bulur. Sendika ve ÅŸube organlarına seçilip aylıksız izinli olanlar, Sendika adına kurulan kuruluÅŸlar hariç baÅŸka bir iÅŸle uÄŸraÅŸamazlar.
Tüzük DeÄŸiÅŸikliÄŸi
Madde 68- (1) Sendika tüzük deÄŸiÅŸikliÄŸi için merkez genel kurul, katılma hakkı bulunan üyelerin üçte ikisinin katılımıyla toplanır ve delege tam sayısının 2/3 oy çokluÄŸu ile karar alır. ÇoÄŸunluÄŸun saÄŸlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoÄŸunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz. İkinci toplantıda merkez genel kurul delege tam sayısının salt çoÄŸunluÄŸu ile karar alır. Tüzük deÄŸiÅŸiklikleri, ilgili mercilere ve sendikanın üyesi olduÄŸu üst kuruluÅŸa bildirilir.
Demirbaş Eşyanın Kayıt, Devir, Satış ve Terkini
Madde 69– (1) Sendika veya ÅŸubeler adına satın alınacak demirbaÅŸ eÅŸyanın kayıt, devir, satış ve terkini ile ilgili esas ve usuller, sendika Yönetim Kurulunca çıkarılacak Muhasebe ve Harcamalar YönetmeliÄŸinde belirtilir.
Yönetmelikler
Madde 70- (1) Sendika tüzüÄŸünde belirtilen yönetmelikler ile tüzükte açıklık bulunmayan konularda gerekli görülen yönetmelikler Sendika Yönetim Kurulunca hazırlanır ve yürürlüÄŸe konur.